PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Mám rád, keď je z hudby počuť, že jej autor naozaj premýšľal. Niežeby nemala ísť predovšetkým od srdca, no niekedy sa treba vrátiť zničený z práce, uraziť v garáži s kamarátmi viečko fľaške piva a tomu srdcu treba povedať, aká krv má tiecť ktorou komorou.
Obetovať niečomu čas s počuteľným nadšením, stáť však nohami na zemi a pripustiť, že v živote sú dôležitejšie veci. Toto mám v súvislosti s Novou Dubnicou namysli skôr, ako len úporný hodinársky proces, výsledkom ktorého mohol byť technicky prešpekulovaný, no obsahovo prázdny zhluk nôt.
Na poli progresívne znejúcej gitarovej muziky zrejme nemáme v tejto krajine nič lepšie, minimálne pokiaľ ide o tých, ktorí sa dodnes odvážili odklopiť veko kanála. Aj keď to asi neznelo extra pochvalne, nie je už novinkou, že MORNA si zaslúžia pozornosť tých, ktorí sa k večeru s obľubou uvelebia v kresle za tónov takých OPETH. Hoci postupom času vysvitne, že je to skôr zavádzajúca informácia, ktorá zbytočne núti MORNU v ušiach diváka zohrať zápas s nerovným súperom.
Po vypočutí „Nuisance“ je síce podozrivé tvrdenie, že novodubnická štvorica na podobné mená príliš do taktu nepritakáva. Najmä gitary totiž silne evokujú štokholmských náladotvorcov na nahrávkach vydaných ešte pod Candlelight Records. Avšak prepojenia na známe mená neudierajú do uší tak... ehm, okato. To, že vás nútia počúvať ďalej, je vlastne to najlepšie, čo si MORNA mohli želať.
„Nuisance“ je počuteľne súdržnejší materiál – chalani si to viac učesali a poslucháčovi pripadá, že pri tvorbe viac komunikovali a ustupovali jeden druhému v prospech celku. Iba tak vznikne doska, ktorá má všetkého tak akurát, hoci na „Nuisance“ to ešte nie je tak celkom pravda – hobľovanie občas nevie náladovým vybrnkávačkám ustúpiť v momente, kedy si už situácia pýta vyvetrať.
Že vo „výklusových“ atmosferickejších úsekoch hrajú napríklad Kubove bicie zbytočne košato, znie už ako keby som naozaj hľadal, čo sa ešte dá vytknúť. Dojmu prekombinovaných, vyšperkovaných záťahov na bránku bez gólového efektu sa však niekedy zbaviť jednoducho nedá.
Nekritizujem - „Nuisance“ chce byť hudbou, od akej sa prirodzene očakáva inštrumentálna košatosť notového zápisu a technická vyspelosť protagonistov. Občas sa však zdá, že chalani sa v tom rochnili tak dlho, že im vo finále napokon chýbal nezávislý pozorovateľ, ktorý by čo-to poškrtal, a to sa týka minutáže aj aranží.
Výhrady, ktoré mám, nemožno v kontexte subžánru vôbec nazývať prkotinami. Na druhej strane, súboj s etablovanými zahraničnými menami prehrávajú junáci s Považia už len na detaily a veľkým prísľubom do budúcna je fakt, že sa o slovenskom progresívnom metale vďaka nim môžeme baviť s takto hlboko zaoraným pluhom.
Keď sa na disku prepracujete k mazácky vybrúsenej, strhujúco vygradovanej inštrumentálke „End Of Imbroglio“, nemôžete im do budúcnosti nezaželať viac takýchto lahodných momentov.
Súboj s etablovanými zahraničnými menami prehrávajú junáci s Považia už len na detaily. Je skvelé, že sa o slovenskom progresívnom metale vďaka nim môžeme baviť s takto hlboko zaoraným pluhom.
7,5 / 10
Robert Ruman
- spev, gitary
Michal Vlkovič
- gitary
Tomáš Cvečka
- basa
Jakub Filip
- bicie
1. Life After Heroes
2. To Think Alone
3. Oppressive Doubt
4. Deceiving Gleam
5. Being Me
6. Trollkarlens Dikt
7. End Of Imbroglio
8. Like A Moth To A Flame
Sentient Cultist (2019)
Nuisance (2015)
A Tale of Woe (2013)
Extrémne pracovití, snaživí a talentovaní sú títo chlapci z Novej Dubnice.
Samozrejme, že by sa o nich dalo písať aj bez spomínania OPETH. Mohli by sme hovoriť o drsnejších, menej arty BARREN EARTH či naopak umeleckejších a menej brutálnych EDGE OF SANITY, v každom prípade ten sever tam je jasne čitateľný a pocitovo jasný.
Radosť počúvať, ako MORNA vybrusujú svoje inštrumentálne zručnosti a už na druhom albume znejú ako skutoční profíci. A to pritom ide stále o študentov vysokých škôl. Snažím sa predstaviť si, kde budú tak o desať rokov...
Tak či onak, ešte zapracovať na chytľavejších, zapamätateľných, "hitových" pasážach a máme tu skutočne európsku, možno až svetovú kapelu.
Kvalitou podobné ako novinka, na tejto nahrávke sa mi viac páči zvuk.
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Atmosférický black metal / post-metal. Hodně odlehčená produkce plná vybrnkávaček, náladových pasáží a košatých atmosférických vsuvek. Zuby se moc necení, možná občas mléčné jedničky. Příjemný poslech, vyloženou hitovku však na "Succumb" nenajdete.
Šíleně plodný oneman projekt, Aaron Edge se utrhl ze řetězu s sází jednu desku za druhou. "Agglomeration" je třetí z letošních již pěti alb. A překvapivě to drží slušnou kvalitu. Pokud tedy máte rádi dusivý sludge doom s výbuchy disonantního šílenství.
Hulváti z Jura sú takí naši DARKTHRONE: o pol generácie mladší a s koreňmi v grinde miesto blacku, no doživotne verní metalovej klasike (s čoraz hrubším zvukom). „Kromaňon“ a „Abeceda nenávistí“ sa zapíšu do zlatého fondu. Zbytok asi nie, čo vôbec nevadí.
Oproti EP "God Made Me An Animal" ubral Greg Puciato (ex-THE DILLINGER ESCAPE PLAN), ale i skupina jako celek, na nekompromisnosti, objevují se více i zpěvné a melodické polohy, nicméně je to stále hodně nasraný a uřvaný post-hardcore té nejvyšší kvality.
Strhující rozsáhlé kompozice, které buď zcela pohltí, nebo unudí. Já se hlásím k první možnosti. Je to jako snové divadlo severského death metalu. Za mě je to zatím rozhodně jedna z nejzajímavějších desek letošního roku.
Singl „Winter Storm Vigilantes“ je povedená záležitost, která byla slibnou návnadou na nové album. Velká očekávání byla nakonec zbytečná. S trochou dobré vůle se na albu najdou dvě další slušné skladby, jinak je to stále ten samý a nenápaditý kolovrátek.